Followers

Friday 9 December 2011

Cerita seorang kawan PHD

Lama sangat dah tak merepek, mlm ni rasa mcm nak share sesuatu dgn korang..adalah tentang manusia2 yg punya PHD-Perasaan Hasad Dengki.

Nak dijadikan cerita, aku ada seorang kawan yang sangat2 tinggi PHD nya...Aku menulis tentang dia ni pun sebab aku geram tapi bukan sebab aku benci dia. Dulu aku tak sangka la benda2 mcm ni berlaku sbb kat tempat kerja sebelum aku keje kat situ aku tak pernah jumpa lagi orang yang perangai  mcm tu...

Kalau orang yg baru start keje ngan kita, kita bagila tunjuk ajar...ni tak..dia siap canang kat semua orang yang aku satu keje pun tak reti..(dulu la,lepas tu da pandai)..hello...mcm mana la aku nak reti kalo ko tak ajar kan? Tu pun, kalau aku tanye, mcm nak tak nak je dia bagitau. Dah tu pulak, kalau dapat info, tak nak share, bila org tanya dah tentu la aku tak tau apa2..serius, aku memang sedih time tu...dah la aku malu sbb dia bgtau semua org yg aku selalu ckp tak tau...tak tau...tak tau...

Mana maruah aku beb..sedih betul aku dengan kawan aku sorang ni...Aku lagi sedih bila org buat mcm tu..tapi tu la..nak buat mcm mana kan, sbb aku masa tu masih baru lagi keje kat situ...Bukan aku sorang yang dia dengki, kawan2 lain pun kene jugak..ada jugak la dorang cerita kat aku perangai dia yg sebenarnya...tp aku bawa banyak2 bersabar sbb tujuan aku keje kat situ pun sbb nak cari rezeki...

Ada satu kali tu, dia share cerita dgn aku pasal budak2 lain kat pejabat tu...sampai hal peribadi dorang pun dia tahu...dia cerita la kat aku dari A sampai Z...dan aku pun hampir2 percaya...sehingga pada satu tahap aku dah boring dengan cerita dia sbb sikit2 ckp hal peribadi org...korang faham kan? 

Ada satu kes tu yg menyebabkan kitorang sampai gaduh2 manja kat dlm pejabat...masa tu baru aku tahu, dia bukan saja ada PHD yg tinggi tp ada jugak bakat olah2 cerita yg tak betul...kat belakang aku, dlm dia cerita hal peribadi org lain kat aku, rupa-rupanya, dia mengumpat aku pulak kat budak yg dia umpat kat aku sebelum ni...bawa mulut...lebih sudah...sampai aku hot masatu...dan akhirnya kami gaduh...

Aku pelik la masa tu...kat pejabat tu dorang tak ada keje lain ke selain mengumpat sesama sendiri? Aku jadi tersepit dengan keadaan masa tu...rupanya selama ni dorang tak ngam, bila ku masuk je, masing2 ambil peluang...serius beb, aku tak pernah jumpa lagi pejabat yg mcm tu sebelum aku keje kat situ..sampai satu tahap tu aku rasa aku nak berenti keje tapi tu la, aku datang pun sbb nak cari rezeki...zaman sekarang ni bukan senang nak dpt keje...apa pun yg terjadi, aku sabar je la...

Bukan itu je, malah makin lama, makin nampak 'true colour' dia...dia suka cakap tinggi [berlagak]. Tolong la...aku sangat2 tak tahan dengan perangai berlagak dia tu...aku bukan jeles pun tp aku rasa menyampah sungguh..Ok, dia ni suka berlagak bab2 beli barang, bab duit dan segala bab lah...pls la wei...mcm la aku ni boleh jadi saingan dia...aku sedar la aku tak mampu semua tu tp jgn la menunjuk-nunjuk sangat sampai nak melancong pun sbb semata-mata nak beli pinggan mangkuk...hahaha...lawak ada la...tp jeles tidak sama sekali..

Terlebih bangga sangat kot die ni melancong kat luar Negara...Aku pelik la...kalau org lain yg cerita pengalaman melancong aku tak rasa pun dorang menunjuk-nunjuk sangat...tp kalau die, memang nampak sangat la nak menunjuk-nunjuk...tp ada 2 kali dah dia beli sourvenir untuk aku dan kawan lagi sorang...2 kali tu jugak la dia beli kerongsang...ni yg aku tak suka ni...bukan apa...bila dia pergi melancong, aku target benda yg lebih mahal dia beli untuk aku tu...hahaha..ni takat keronsang...biase je..kat dlm negara pun berlambak boleh dapat dan aku boleh beli....murah plak tu...huhu...aku geram betul....hahaha...

Kalau pasal keje plak, die jugak yg cari pasal dengan aku...org mcm ni main hentam keromo jer...tak reti baca carta organisasi kot die ni...mcm ni sebenarnya, sebelum aku keje kat situ, carta organisasi tak wujud...ntah knp aku pun tak tau...mungkin sama2 buat atau pun aku teringat kes tadi yg aku cerita pasal tak tau...tak tau...perempuan ni sebenarnya tak suka buat keje dgn orang lain...dia selalu buat keje sendiri2..tak nak share dgn org lain walaupun ia penting untuk dishare [untuk mengelakkan bila org tanya, 'tak tau..tak tau' tak keluar dari mulut org lain yg menjawab]...susah kan, bila kerjasama dgn org mcm ni? Bagi aku susah la jugak...Nak dijadikan cerita, minah ni tak nak pulak handover keje die kat aku...adohh2x...sakit otak dan jiwa aku..last2 keje aku yg jadi kelam kabut...mana taknya, dokumen2 dan data2 kelam kabut...tak ada sistem ke dorang keje selama ni? Kalau aku mintak sesuatu data tu, dia tak bg aku sekali gus...dia mcm sengaja suruh aku mintak banyak kali sampai aku naik fedup...bila aku dah fedup aku tak mintak lagi, dan keje aku pun lintang pukang...tu la yg dia nak sebenarnya....Bila keje aku kelam kabut, dan nama aku pun tercalar....lepas tu, org akan puji dia sorang yg pandai buat keje...itu yg dia nak sebenarnya....

Tapi dlm pada itu jugak, dia ni jenis 'lembu punya susu, sapi dpt nama'...aku la lembu tu....dia suke mengaku dia yg buat keje kalau keje yg dah beres. Tapi kalau ada sesuatu yg tak kene dgn sesuatu keje tu, tanpa segan silunya dia ckp mcm ni, "Tu la dia org, aku tak tau mcm mana dorang buat keje". Depan aku lagi tu  dia boleh ckp mcm tu melalui telefon. Aku terus bersabarrrrr..........niat aku adalah cari rezeki...

Kawan aku tu kalau pijak semut pun tak mati bila cakap depan kita..tapi kat belakang habis la dia canang cerita dongeng pasal kita kat org lain...Aku betul2 tertekan sampai selalu fikir nak berenti keje...kalau aku berenti mana aku nak cari rezeki..:-(

Tapi, walaupun perangai dia mcm tu, tp rezeki dia banyak...apa saja yg dia nak pasti dia dapat...Mungkin hati dia baik sebenarnya...Perangai manusia kan mcm2...mcm aku dalam cerita ni la, nampak mcm aku ni baik sangat sampai kene dgn minah ni sampai mcm tu sekali, tp hati aku org lain tak tahu...betul tak?Aku tak nak fikir negatif sangat pasal dia...Bagi aku setiap yg berlaku ada hikmahnya...kalau hari ini kita berada di bawah...suatu hari nanti kita pasti berada di atas! Hidup ni kan umpama roda....:-)




1 comment: