Followers

Wednesday 9 November 2011

Insaflah





















Gambar ini benar-benar meruntun jiwa saya yang kerdil ini. Hinggakan membuat saya insaf serta bersyukur dengan keadaan saya sekarang. Lihatlah, keadaan mereka yang sungguh daif, pakaian serta tempat tinggal yang tidak terurus.

Entah makan, entahkan tidak si Ayah kerana hanya ingin melihat si anak kekenyangan dan gembira. Entah cuci, entahkan tidak pakaian mereka...potret ini sering mengingatkan saya kepada orang tua saya. Bukan kerana hidup susah yang pernah dirasai tetapi mengenangkan tanggungjawab orang tua untuk menyediakan sesuap nasi semenjak lahirnya saya kedunia ini. Terima kasih kepada kedua orang tua saya kerana telah membesarkan saya. Saya tidak pernah meminta untuk hidup mewah dari hasil titik peluh ayah dan ibu. Saya sudah cukup bahagia melihat kedua orang tua saya berada dalam keadaan yang sihat walafiat.

Saya harapkan, potret ini akan sentiasa terus mengingatkan saya kepada asal usul saya..

Akan tetapi, ada manusia di dunia ini sudah hidup agak senang, masih melengah-lengahkan apa yang patut untuk meneruskan hidup. Seolah-olah, hidup mereka tidak terurus dengan hutang kiri kanan biarpun hidup jauh lebih baik dari potret di atas. Kalau hutang kecil sukar untuk ditebus biarpun ringgit nya tersedia, apalagi kalau hutang yang menggunung? Bak menabung, sikit-sikit, lama-lama akan jadi bukit!
Ada orang hidupnya agak senang hanya pada luaran sahaja, tetapi isi rumah terabai!

Ada orang hidupnya agak susah tetapi mampu mengurus kewangan dengan betul kerana keutamaan diberi kepada keperluan asas.

Ada orang tidak mampu mengurus sendiri kewangan kerana ada orang lain yang 'lebih arif'sentiasa menguruskan untuknya.

Ada orang sanggup mengurus sendiri kewangannya walaupun kelam kabut, kerana tidak percaya orang lain menguruskan untuknya.


Sekian..

No comments:

Post a Comment