Followers

Tuesday 8 November 2011

Artis Tempatan : Bumi Kenyalang






Kali ni saya ingin berkongsi tentang artis dan lagu tempatan kegemaran saya buat masa sekarang. Oh ya, perkembangan musik tempatan Sarawak sekarang semakin maju nampaknya. Tahniah saya ucapkan kepada artis2 dan komposer2 tempatan yang sudah bertungkus lumus membawakan perubahan terhadap konsep lagu atau album tempatan kita.

Ingin saya sebutkan disini, antara nama-nama artis iban yang saya rasakan amat berpotensi dalam karier mereka. Berikut adalah senarai artis yang baru sahaja keluar dengan album baru mereka disertakan dengan link video lagu melalui youtube :-




Penyanyi lain yang saya gemari juga ialah seperti berikut:-

Sebenarnya, ramai lagi artis tempatan yang berbakat serta mempunyai suara yang mantap, namun begitu peredaran zaman sudah meletakkan industri musik tempatan iban ke satu tahap yang lebih tinggi. Anak-anak muda di Negeri Sarawak khususnya inginkan pembaharuan dalam industri musik tempatan mereka. Tertubuhnya Anugerah Juara Rentak Ruai [AJARR] dan Dayak Artis Music Award [DAMA], industri musik tempatan yang pada satu ketika dulu hampir malap, telah berjaya menaikkan semangat serta mengiktiraf bakat serta usaha para artis untuk terus berjuang dalam musik mereka. Selepas itu, artis baru, bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan!

Ramai yang tidak tahu sebenarnya artis tempatan Sarawak mempunyai kualiti sebaris dengan artis-artis tersohor di semenanjung Malaysia. Saya amat berharap agar suatu hari nanti ada dari kalangan artis tempatan menempa nama di persada seni tanahair kita dan tidak hanya popular di Sarawak sahaja..Sama-samalah kita menyokong artis tempatan kita!

Pesanan saya, sebagai menyokong industri seni tempatan, belilah VCD mereka yang ori. Jangan tutup periuk nasi mereka setelah mereka bersusah payah menyumbangkan sesuatu untuk industri musik tempatan kita..(~.^)

4 comments:

  1. Uji serta ka nuan Facebook sidak ba nama artis . Manah maii iya . . Awakka orang muka blog nuan nemu cdak .

    ReplyDelete
  2. manah nya...sarinya udah ka gaga aku bakanya meh tang enggai ke kelalu ga...thanks..

    ReplyDelete
  3. manah blog nuan tok bos...bc meri enchelak mimit meh..labn ka buruk search kdiri..mcha ari blog kita to gak pasal artis...tauka news ka baru..tq

    ReplyDelete